Online vásárlás

Dübörögnek az online állatkereskedések

A kereskedelem minden szektorát érinti, hogy az offline üzletekkel szemben egyre nagyobb tért hódítanak maguknak az online piacterek – ez alól pedig az állateledel piac sem kivétel. Mind az Amerikai Egyesült Államokban, mint pedig Európában egyre többen döntenek a „kattintásos” vásárlás mellett.

Sokan a COVID járvánnyal magyarázzák, hogy egyre több ember dönt az online vásárlás mellett, de ez csak részben igaz. Évtizedes tendencia, hogy a kereskedelem majd minden ágazatában – legyen az szórakoztatóelektronika vagy állateledel – folyamatosan nő az online értékesítések aránya. Ezzel együtt tény, hogy a sajnálatos járvány ugyancsak nagy lendületet adott a virtuális piacnak.

Az okokat valószínűleg nem kell firtatni, hiszen a vírusveszély, a kijárási tilalmak és a bezárt üzletek idején érthető, hogy a legtöbben a számítógépük előtt ülve vásárolták meg a számukra fontos dolgokat. A növekvő tendencia azonban maradt, és dogx.hu adatai szerint az online kereskedések forgalma továbbra is növekedést mutat.

Számokban kifejezve

Az amerikai kisállat-tulajdonosok 40%-a azt nyilatkozta, hogy a világjárvány miatt gyakrabban vásárol az interneten kisállat-termékeket. A válaszadók 18%-a pedig a pandémia óta szinte mindig online vásárol a kedvencének, a vírus előtt ez a szám mindössze 7% volt.

Ezek a számok nem relevánsak, de mindenképpen beszédesek, a virtuális kereskedelem erősödése pedig megkérdőjelezhetetlen. Az Amazon belső kutatása szerint például 2021-hez képest mára megduplázódtak a kisállateledel eladások, ami szintén azt mutatja, hogy az online piac növekszik szemben az offline üzletek eladásaival.

A tendencia a prognózisok szerint továbbra is növekedni fog és egyre többen döntenek majd a számítógépes vásárlás mellett.

Miért vásárolunk inkább online?

A piaci elemzők több okot is feltüntetnek. Ezek közül az egyik, hogy a COVID negatív hozományaként bennünk maradt valami félelem és inkább intézzük otthon ülve a dolgainkat. A lehető legkevesebbet akarunk az utcán tartózkodni.

Valószínűleg ettől is nyomósabb indok, hogy elkényelmesedtünk. Az állattulajdonosok is rájöttek, hogy milyen kényelmes a monitoron kiválogatni a kedvencünk ételeit és a nappaliból megrendelni azt. Ráadásul az is világossá vált, hogy nem ördögtől való a dolog, hanem a megrendelt árú valóban meg is érkezik.

Az online eladások növekedésébe az is belejátszik, hogy mára felnőtt az a „digitális generáció” akinek teljesen természetes a számítógép használata, az internetezés és a világhálón történő vásárlás. Ők, szemben a mai 40-50-es generációval, inkább azt nem értik, hogy miért is megy el valaki egy hagyományos üzletbe.

Végül, de korántsem utolsó sorban, azért is növekednek az online állateledel eladások, mert a webshopok gyakran kedvezőbb áron kínálják ugyanazt a terméket, mint a hagyományos modellel működő társaik. Ezen az árrésen pedig hosszú távon jelentős pénzt lehet spórolni.

Mi várható az online kutyaeledel piacon 2025-ig?

Az elemzőcégek prognózisai kivétel nélkül növekedést jósolnak az online piactérnek, legfeljebb a számokon vitatkoznak. Az élelmiszer és ezen belül az állateledel piacon 2025-ig 14 és 30 százalékos növekedéssel számolnak globálisan. Ez elsősorban Amerikára és Nyugat-Európára érvényes, de tény, hogy Kelet-Európa és Magyarország sem fog kimaradni a tendenciából. A hazai piac sajátja, hogy nálunk egyelőre több macskaeledelt vásárolnak online, mint kutyatápokat, de az utóbbi eladásai is folyamatosan nőnek.